Dit hoofdstuk over de comfort zone sluit aan bij het vorige hoofdstuk over het aanleren van nieuw gedrag. Hoe kun je meer open komen te staan voor nieuwe dingen en voor veranderingen?

Comfort-zone is een gemoedstoestand. Het vertrouwde hokje waarin je je veilig voelt. Je weet wat je hebt en wat je kunt verwachten. Denk aan eten bij van de Valk of ieder jaar op vakantie gaan naar die bekende camping in Bakkum. De menukaart is bekend en daar staan vertrouwde gerechten op. Op de camping weet je al wie je er tegen gaat komen, waar de douches zijn etc. Ieder van ons heeft zijn eigen comfortzone in relaties, werk, leefomgeving enz.

Net buiten dat hokje ligt de stretching zone. Het gebied waarin je nieuwe vaardigheden kunt leren en je je wereld kunt vergroten. Hier zit alles wat je nog nooit hebt gedaan of hebt meegemaakt. Denk bv aan gaan eten in een sushi restaurant of op vakantie gaan naar Kroatië. Heb je je eenmaal die dingen eigen gemaakt, worden ze vertrouwd en gaan ze behoren tot de comfortzone.

Buiten de stretching zone ligt de stresszone, ook wel de paniekzone genoemd. Dit is een gemoedstoestand waarbij mensen zich heel onprettig voelen, in paniek raken. Het is te onzeker, te veel, te overweldigend, te moeilijk, te confronterend of iets dergelijks. Denk hier bijvoorbeeld aan voor het eerst een presentatie geven voor een grote groep mensen of het kerstdiner moeten koken voor twintig man.

Bewezen is dat mensen zes basisbehoeftes hebben om gelukkig te kunnen zijn. Dit zijn:

  • • Zekerheid
  • • Onzekerheid/afwisseling
  • • Gezien worden/iets te betekenen hebben
  • • Liefde/vriendschap
  • • Groei
  • • Eigen bijdrage

Het opdoen van nieuwe ervaringen, overwinningen behalen op jezelf et cetera zijn momenten die geluk veroorzaken en die dus ook bij je basisbehoeftes horen. Dat komt onder andere doordat dit soort ervaringen maken dat je trots kunt zijn op jezelf en dat die ervaringen langer blijven hangen. Je kunt er dus gedurende een langere tijd met meer plezier op terug kijken. Je groeit ervan, je wordt er zekerder, zelfstandiger en onafhankelijker door.

De kunst is om veel tijd in de stretching zone door te brengen en geen tijd in de stress zone. Dit doe je onder andere door met kleine stappen te beginnen, dus in plaats van Bakkum naar de Ardennen en niet gelijk naar New York. Beginnen met de sportschool in plaats van met de marathon. Eerst een luxe diner voor vier personen koken in een gewoon weekend en dat geleidelijk opbouwen naar het kerstdiner voor twintig man .

Voorbeelden van uit je comfortzone stappen zijn:

  • • Alleen op reis gaan.
  • • Je relatie, waar je niet gelukkig van wordt, verbreken.
  • • Een (halve) marathon lopen.
  • • Solliciteren voor een betere baan.
  • • Die leuke persoon uitnodigen voor een date.
  • • Je excuus aanbieden aan iemand die dat verdient.
  • • Eindelijk die keukenkastjes verven.
  • • Een taart bakken of een recept koken wat je altijd te moeilijk heeft geleken.
  • • Een muziekinstrument leren bespelen.
  • • Een boek gaan schrijven.