Veel mensen in Nederland hebben stress. Dat is geen trendy modeverschijnsel, maar het gevolg van het steeds hoger leggen van de lat. De maatschappij stelt de norm en veel mensen proberen daar aan te voldoen. Dat gaat een tijd goed, totdat het ophoudt. Het gevolg: BURN-OUT

Burn-out is het eindstadium van langdurige roofbouw op lichaam en geest, meestal door een combinatie van werk- en privéproblemen.
Er wordt weleens gezegd dat stress van die vage klachten geeft, dat het moeilijk te herkennen is. In werkelijkheid zijn er maar weinig zaken die zoveel signalen afgeven als stress.
Wel is het zo dat de ene mens de andere niet is. Iedereen reageert fysiek, gedragsmatig en mentaal op zijn eigen manier. Die manier bestaat uit een mix van de klachten die hieronder staan beschreven. Let op of je bij jezelf of bij mensen om je heen gedragsveranderingen opmerkt. Iemand die extravert is en altijd in voor contact, zondert zich opeens af of wordt stiller en teruggetrokken. Of een vriendelijk persoon valt opeens regelmatig kribbig uit.
Gedragsveranderingen zijn vaak een teken dat er iets aan de hand is.
Over het algemeen zijn dit de eerste tekenen die wijzen op chronische stress:

  • • Moeite met concentratie
  • • Vergeetachtigheid
  • • Meer fouten maken
  • • Moeite om hoofd- van bijzaken te onderscheiden
  • • Stemmingswisselingen/emotionaliteit
  • • Lusteloosheid, moeite om taak op te pakken
  • • Slaapproblemen

Stress-signalen kun je herkennen aan veranderingen in gedrag, lichamelijke gezondheid en emotioneel/mentaal evenwicht.

Gedragsveranderingen

  • • Minder energie
  • • Minder sociaal
  • • Men isoleert zichzelf
  • • Veel zuchten
  • • Sneller geïrriteerd
  • • Verdedigend gedrag
  • • Toename onhandigheid
  • • Meer misverstanden/conflicten
  • • Meer behoefte aan stimulerende middelen


Lichamelijke klachten

  • • Sneller moe
  • • Onrust, opgejaagdheid
  • • Slaapstoornissen
  • • Hartkloppingen of druk op de borst
  • • Spijsverteringsklachten
  • • Beven
  • • Klamme handen
  • • Vaker ziek, zoals verkouden, griep, hoofdpijn
  • • Stijve nek en schouders

Psychisch/emotioneel

  • • Concentratieproblemen
  • • Geestelijke en/of lichamelijke vermoeidheid
  • • Verminderde belangstelling
  • • Verdedigend gedrag
  • • Prioriteiten verwarren
  • • Vergeetachtig
  • • Besluiteloos
  • • Minder helder denken
  • • Angstklachten
  • • Onzeker
  • • Schrikachtig
  • • Sneller boos
  • • Somber/depressief
  • • Overgevoelig
  • • Onverschillig
  • • Cynisch
  • • Wisselende stemmingen
  • • Impulsieve reacties

Het is niet altijd gemakkelijk om voor jezelf te erkennen dat je last hebt van stress. Het wordt vaak gezien als een teken van zwakte. Laat je niet door dat soort gedachten leiden, want het wordt alleen maar erger als je doorgaat. Neem je klachten serieus. Doe er iets aan. Breng veranderingen in je leven aan. Die hoeven in het begin echt niet altijd radicaal te zijn. Soms boek je al voldoende vooruitgang door bewust meer rust in je leven aan te brengen. Dat kan al door niet je brood achter de computer op je werk te eten, maar door echt te pauzeren en even een ommetje te maken. Verzin meer van dat soort dingen. Je lichaam is niet gebouwd op continue activiteit. Rust hoort er ook bij. Inspanning en ontspanning, daar zou je een goede balans in moeten zien te vinden.
Soms zijn de klachten echter al te erg en praten we over burn-out. Is men eenmaal burn-out, dan komt dat niet meer goed door eens lekker op vakantie te gaan. Sterker nog: de rustperiode na een hevige stressperiode werkt vaak averechts. Meestal komt het probleem juist tijdens of na de vakantie in alle hevigheid naar boven. In dit geval is professionele hulp nodig.

Wie hebben een verhoogde kans op burn-out?
Vaak zijn dit:

  • • mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, mensen die erg betrokken zijn,
  • • mensen die perfectionistisch zijn,
  • • mensen die zeer loyaal zijn,
  • • mensen die het moeilijk vinden om nee te zeggen.

Dus, nogmaals: Neem je klachten serieus. Doe er iets aan. Breng veranderingen in je leven aan.

Klik hier om terug te gaan naar de coachingstools